17-09-08

Microsoft wil reclame inbouwen in Word

Microsoft wil in haar nieuwe software reclame inbouwen. 'Zo wordt de software goedkoper voor de consumenten', zegt Craig Mundi, ontwikkelings- en strategisch directeur van Microsoft. Bedoeling is om concurrent Google beter te bekampen.

Craig Mundi had dit weekend een interview met de Duitse krant Süddeutsche Zeitung. Volgens Mundi bestaan er drie manieren om voor software te betalen. 'Je kan software kopen, je kan er een abonnement op nemen of je kan er reclame laten in zitten. Sinds onze oprichting meer dan dertig jaar geleden hebben wij altijd de eerste twee wegen bewandeld. Maar als we in onze nieuwe software reclame zouden inbouwen, worden die programma's goedkoper voor de gebruikers. Voor ons zou dat een nieuw businessmodel zijn.'

Door in de softwareprogramma's als Windows, Word en Exel reclame in te bouwen, wil Microsoft aartsrivaal Google de pas afsnijden. Microsoft is op dit moment kansloos tegen het internetsucces van Google.

'Google probeert ons in te halen waar wij sterk staan', zegt Mundi aan de Süddeutsche Zeitung. 'Maar wij willen in het domein van Google doordringen, omdat er met zoekmachines en online aanwijzingen ook met verbruikers geld te verdienen valt.'

Microsoft voelt zich extra in het nauw gedrongen door de geplande samenwerking tussen Yahoo! en Google. Yahoo! kondigde die samenwerking aan in juni, nadat het een overnamebod van Microsoft had afgewezen.

Marktleider Google zal vanaf eind september op Yahoo!-websites in de VS en Canada reclame plaatsen. Hierdoor bereikt Google de grootste omzet per advertentie. De bedrijven zullen de omzet verdelen.

In de Verenigde Staten loopt momenteel een onderzoek naar de geplande samenwerking tussen Yahoo! en Google.

23:44 Gepost door DJ in Algemeen | Permalink | Tags: multimedia | Commentaren (0) |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.