26-01-11

Sofie Dewaele nieuw gezicht van de Lotto op Eén (+ fotoreeks)


Met een ongeziene vernieuwingsoperatie hoopt de Nationale Loterij haar slechte cijfers van vorig jaar te kunnen wegwerken. Het eerste wat onder de sloophamer gaat, is de Lottotrekking, met een nieuw decor én een nieuw gezicht: Sofie Dewaele.

De Nationale Loterij boert minder goed dan anders. Vorig jaar zagen ze hun omzetcijfers dalen met drie procent, tot 1,1 miljard euro. En misschien nog het meest alarmerend: er werd vooral minder op de Lotto gespeeld, hét vlaggenschip dat tot nu toe nauwelijks veranderde. Voor de Nationale Loterij was het reden genoeg om een ongeziene vernieuwingsoperatie in te zetten.

En dus krijgen de twee grote succesproducten, Lotto en Euro Millions, een volledige restyling. 'Het DNA blijft, maar voor de rest wordt alles herbekeken', aldus marketingdirecteur Marc Frederix. 'En niet een beetje, maar grondig herbekeken.'

Wat er precies zal veranderen, en hoe, blijft voorlopig nog een uiterst goedbewaard geheim. Maar het feit dat er zelfs aan de Lotto wordt geraakt, een staatsmonument dat sinds 1978 zo goed als ongewijzigd bleef, is veelzeggend.

Joker+

Tegen mei zal de nieuwe Euro Millions klaargestoomd moeten zijn, een groots opgezette samenwerking met negen andere landen. In het najaar is het dan de beurt aan Lotto, het paradepaardje dat jaarlijks voor 490 miljoen euro aan inzetten opbrengt.

Maar eerst wordt Joker aangepakt. Het kleinere broertje van Lotto, goed voor 40 miljoen euro per jaar, is een generale repetitie voor de Nationale Loterij. 'Joker wordt vanaf volgende week Joker+', klinkt het.

De traditionele combinatie van zeven cijfers wordt vervangen door een reeks van zes cijfers en een astrologisch teken. Bovendien zullen ook de winstkansen stijgen, van 1 op 10 naar 1 kans op 3,88. 'Dit zal ons veel leren voor het grotere werk', aldus Frederix. En het mag wat geld kosten. Zo wordt er alleen al voor de restyling van Joker een bedrag van 1,4 miljoen euro vrijgemaakt.

Warmer decor

Maar wat vooral in het oog zal springen, is de hervormde Lottotrekking op Eén, goed voor wekelijks enkele honderdduizenden kijkers. 'Vanaf 2 februari zal het er compleet anders uitzien', zegt Marc Frederix.

Het witte, steriele decor dat de afgelopen zes jaar dienst deed, verdwijnt naar de kelder en wordt vervangen door een warmer, aangenamer exemplaar. 'Een imagokwestie', klinkt het. Prijskaartje: enkele honderdduizenden euro.

Minstens even belangrijk: met Sofie Dewaele krijgen de trekkingen op woensdag en zaterdag ook een nieuw gezicht. De VT4-presentatrice zal de plaats innemen van de onbekende Valérie Thys, die de trekking de voorbije zes jaar presenteerde.

'Toen hebben we geput uit de wervingsreserve van de VRT, dit keer hebben we geopteerd voor een bekend gezicht. Niet om de kijkcijfers op te krikken, maar voor ons imago. Het moet allemaal iets toegankelijker, warmer en dynamischer', aldus Frederix.


 

Share

10:24 Gepost door DJ in BV | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook

De commentaren zijn gesloten.